Klachtenregelement Kompas Jeugdhulp
Kompas Jeugdhulp neemt klachten uitermate serieus.
In de eerste plaats omdat we een lerende organisatie zijn die haar dienstverlening iedere dag wil verbeteren. We vinden het daarom belangrijk om te weten wanneer er een klacht speelt, waar de klacht inhoudelijk over gaat, en wat de oplossing voor de klacht is. Op de tweede plaats is er ook een wettelijke verplichting.
Mocht u overwegen een klacht in te dienen, dan kan dat in de eerste plaats via de locatiemanager. Wanneer u uw klacht onafhankelijk wilt laten beoordelen, kan dat via het mailadres: klachten@kompasjeugdhulp.nl Uw klacht komt dan bij onze klachtenfunctionaris en vertrouwenspersoon binnen. Deze heeft, conform wet- en regelgeving, naast geheimhoudingsplicht ook de plicht om onafhankelijk te opereren.
De wetgever heeft immers bepaald dat een zorgverlener als Kompas Jeugdhulp lid moet zijn van een onafhankelijke derde partij, die de cliëntenbelangen ondersteunt. Kompas Jeugdhulp maakt in dit kader gebruik van de dienstverlening van Er is iets misgegaan www.erisietsmisgegaan.nl.
We hopen natuurlijk om er bij een melding samen uit te komen. Maar u kunt er ook voor kiezen om eerst advies in te winnen. In dat geval kunt u gebruikmaken van de vertrouwenspersonen van Jeugdstem.
Over Jeugdstem
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg of Veilig Thuis en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente.
Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Kompas Jeugdhulp.
Een Jeugdstemvertrouwenspersoon:
-
Geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
-
Ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
-
Geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
-
Draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;
Zo bereik je Jeugdstem
- Bel gratis naar 088 – 555 1000
- Chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.